Tomasz Kotliński

Kontakt email, www
Piątka 5
22-400 Żdanów , woj. Lubelskie

Angielski

Kursy językowe

Maturalne

Specjalizacje:

  • Angielski
  • Kursy językowe
  • Maturalne

O nas

Newsweek Polska:
nr 19/03
LINK DO ARTYKUŁU:
http://newsweek.redakcja.pl/archiwum/artykul.asp?Artykul=6166
Życie Warszawy
12 lutego 2003 Treść artykułu:
Skuteczne uczenie się języków, niezależnie od intensywności
zajęć w szkole, wymaga samodzielnej pracy ucznia. Do tego zaś z
reguły potrzebny jest podręcznik.
MAJKA MAGNUSZEWSKA Dobry
nauczyciel wybierze podręcznik, uwzględniając wiek słuchaczy i ich
zainteresowania. Powinien też wziąć pod uwagę to, jakich ma
uczniów-jedni lubią się bawić na lekcji, chętnie odgrywają scenki,
inni, bardziej dociekliwi, chcą wiedzieć nie tylko, jak się mówi,
ale i dlaczego, domagają się więc informacji o języku. Dlatego
nauczyciel, zanim wybierze książkę, powinien poznać grupę, dopiero
potem szukać odpowiedniego dla niej podręcznika. Jaki cel
nauki?
Wybierając książkę, trzeba też wziąć pod uwagę cel, w
osiągnięciu którego ma pomóc. Jeżeli jest nim nauczenie się podstaw
języka, a jego znajomość jest potrzebna w pracy, warto wybrać
książkę adresowaną do członków danej grupy zawodowej, np.
pielęgniarek czy lekarzy. Można mieć wtedy pewność, że niezbędne
dla tych osób słownictwo będzie w książce dominowało.
Przedstawiciel handlowy znajdzie w niej pojęcia związane ze
sprzedażą medykamentów, pielęgniarka pozna „mówiony język
medyczny, a lekarz czy student - terminologię, która pozwoli czytać
obcojęzyczne pisma branżowe. - Każdy język ma też swoją specyficzną
strukturę i sposób formułowania wypowiedzi, co wpływa na układ
książek. Najważniejsze jest jednak dla jakiej grupy odbiorców jest
ona przeznaczona, na jakim etapie znajomo­ści języka oraz z
wykorzystaniem jakiej metody nauczania została napisana - mówi
Tomasz Kotliński, współautor „Paszportu Maturzysty. Podręcznik
polski czy zagraniczny?
Dobre są książki polskie i zagraniczne.
Te drugie muszą jednak spełniać wymogi programowe polskiej szkoły.
Podręczniki obcych autorów uwzględniają zazwyczaj najnowsze
tendencje w metodyce nauczania języków obcych. Dzięki temu polski
nauczyciel ma możliwość nie tylko śledzenia zagranicznych nowości w
dydaktyce, ale też ich stosowania. Jaka jest jakość podręczników do
nauki języków obcych dostępnych w księgarniach? - Bardzo różna.
Obok wydawnictw na wysokim poziomie można znaleźć popularne
„ściągi, w których są błędy. Wiele pozycji rodzimej produkcji nie
respektuje praw autorskich, znajdują się w nich zadania z książek
wcześniej publikowanych. Nie oznacza to jednak, że wydawnictwa
zachodnie są idealne - mówi Marcin Kowalczyk, współautor „Paszportu
Maturzysty. Nowoczesny podręcznik powinien informować ucznia, co
musi umieć na danym poziomie kształcenia i po określonym czasie
nauki. Ważne jest też, żeby uwzględniał normy europejskie. Pozwoli
to na porównywanie wiedzy ucznia i certyfikatów różnych egzaminów.
- Dobra książka to taka, która podoba się uczniowi i po którą chce
sięgnąć. Jeśli jej zawartość jest ciekawa i uczeń chce się z niej
uczyć, to na pewno skorzysta z niej bardziej niż z książki wysoko
cenionej przez lingwistów, ale nudnej. Oprócz tego dobry podręcznik
zawiera ciekawe teksty, ćwiczenia, materiały pomocnicze - dodaje
Tomasz Kotliński. Monitor zamiast papieru Książki
edukacyjne, w tym te do nauki języków obcych powinny być ciekawe
graficznie: kolorowe, przejrzyste, bogato ilustrowane, łatwe w
posługiwaniu się nimi. Coraz częściej do książek dołączone są nie
tylko kasety audio, ale płyty CD, które oprócz poprawnej wymowy,
oswojenia z brzmieniem języka pozwalają na wykonywanie ćwiczeń i
natychmiastowe sprawdzenie efektów nauki. Komputer podpowiada
bowiem uczniowi, czy zaznaczył właściwą odpowiedź lub czego jeszcze
powinien się nauczyć, żeby dobrze rozwiązać zadanie. To ułatwia
samodzielną naukę, sprawia, że nie jest ona nudna. Jest ciekawa
także dla tych, którzy wolą mieć kontakt z komputerem niż
podręcznikiem